Něco z historie
motorkářství
Málokdo tuší, že
první motorkářský klub, který vznikl v severní Americe již začátkem 20. století,
založil český génius Jára Cimrman. První návštěva indiánského kmene Hurónů
jej natolik nadchla, že se po dokončení své divadelní hry Opeřený had
rozhodl mezi své nové přátele vrátit.
Při pobytu u
indiánského kmene si Cimrman všiml, že místní obyvatelé nepoužívají žádné motorové
dopravní prostředky. Pro naprostou absenci hromadné
dopravy indiáni doposud upřednostňovali primitivní dopravu koňmo. Rozvoj
automobilismu by byl prozatím nemožný. Indiáni většinou
cestovali prérií po vyšlapaných stezkách, na které se dvoustopé vozidlo
prostě nevešlo. Už vůbec nepočítali s víceproudovými stezkami či
odstavnými parkovišti.
Naopak cestování na
motocyklu se Cimrmanovi již tak nesnadné nejevilo. Jednostopá vozidla by se
vešla na vyšlapané stezky se značnou rezervou a v místě táboření by se
dala pohodlně zaparkovat mezi stany. Už v Praze Jára Cimrman
vypracoval projekt plátěného wigwamu-garáže, který ostatně někteří výrobci
v drobných modifikacích používají dodnes. Volba motocyklu padla na značku Laurin & Klement. Jak správně předpokládal, indiáni by měli mít větší
důvěru k motocyklu s delším jménem, než např. ke jménu Honda, KTM, či
dokonce ČZ.
Dlouho váhal nad
druhem doprovodného vozidla. Z africké výpravy získal dobré zkušenosti s
cestováním vzducholodí. Jako spolucestující se mu okamžitě nabídl baron von Úvaly u Prahy. Baron totiž musel ze svých cest své početné rodině
zasílat pohlednice a americké postcard jim ve sbírce dosud chyběly.
Komunikaci mezi
vzducholodí a motocyklem vyřešil Cimrman úpravou polních telefonů. Jeden z
telefonů měl připevněn na svém motocyklu, ten tedy nazval mobilním
telefonem a druhý přístroj i s kabelem byl ve vzducholodi. Ten pojmenoval
jako telefon satelitní. Pokud chtěl Cimrman se vzducholodí komunikovat,
vyslal houkačkou zvukový signál. Baron von Úvaly u Prahy spustil kabel,
Cimrman se připojil a mohli spolu hovořit. Poprvé v historii tak došlo
ke přímému propojení mobilního telefonu se satelitním telefonem.
Toto technické řešení mělo malý nedostatek. Pokud byl během telefonování
směr větru jiný než směr motocyklu, docházelo ke kolizím. Na základě
těchto poznatků později doporučil Cimrman evropským dopravním
inspektorátům, aby nebylo řidičům telefonování během jízdy povoleno a
dokonce i všechny letecké
společnosti na světě následně vydaly přísný zákaz používání mobilních telefonů
během letu.
Po těchto drobných
obtížích dorazil Cimrman ke spřátelenému kmeni Hurónů. Náčelník "Opeřený
had" byl již dědečkem, dobromyslná "Ječela, až padalo listí" byla babičkou
a kolem "Tančila jako blázen až do bílého rána" se točili čtyři malí
indiáni. Huróni uvítali starého přítele s velkou slávou a nadšením.
Cimrman jim při slavnostním obřadu předal plány na výrobu motocyklu, které
byly upraveny místním podmínkám.
Rám i kola
motocyklu byly projektovány jako dřevěné a pneumatiky měly být zhotoveny z
rafinovaně smotaných kůží. Cimrman přivezl několik motorů,
které technicky zdatní indiáni byli schopni dle plánů namontovat.
Nejšikovnější z nich, válečník "Zlomený nehet", si později otevřel motoservis a z komerčních důvodů
volil název Harley. "Steřelá kůže" opravoval
pneumatiky a svůj pneuservis pojmenoval honosně Davidson.
Na tyto názvy je
přivedl Cimrman, když jim předčítal u táborového ohně společenskou rubriku
londýnských Timesů.
Vzhledem k nedostatku benzínu
v prérii přivezl
Cimrman speciálně upravené motory dieslové. Ty byly schopny fungovat i na
surovou ropu, které bylo všude kolem dost. Indiáni brzy pochopily význam
ropy a rychle vybudovali primitivní plátěné čerpací stanice v místech
nalezišť. Stačilo na správném místě jen hlouběji zatlouci stanový kolík a
paliva bylo dost.
Cimrman měl ještě
jeden důvod, proč zvolil dieslový motor. Ten měl totiž o něco menší výkon
než motor benzínový a tak byl Cimrman na svém motocyklu s benzínovým
motorem mnohem rychlejší než jeho indiánští přátelé. I díky tomu byl
zvolen čestným náčelníkem kmene a zároveň i předsedou prvního
motorkářského klubu. O jeho až nadpřirozené rychlosti při jízdě prérií se
ještě dlouho vyprávělo u táborových ohňů a plně si tak zasloužil indiánské
jméno "Ten, co sviští po prérii"...
Z dostupných
dokumentů a vyprávění sepsal
Pačes